Még járnak a vonatok, de rövidesen ismét a buszok veszik át az utasok szállítását. A nyár elején ideiglenesen elindított vasúti közlekedés, és az azt megelőző építkezés azonban sok bosszúságot okozott a sínek mellett élőknek.


Mint arról már a tavaly októberi számunkban, a Loppert Dániellel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. akkori szóvivőjével készített interjúnkban beszámoltunk, Magyarország egyik kiemelt beruházásaként zajlik a Balaton déli oldalán a vasúti pálya felújítása. Ennek keretében lecserélik a síneket, felújítják az alapokat és fedett váróhelyet kapnak a peronok. A szóvivő, akkor azt mondta, hogy az új technológiának köszönhetően a vasúti közlekedés halkabb lesz, illetve zajvédő falakat építenek ott, ahol ez szükséges.

Az építkezés 2016. őszétől 2017. júniusáig tartó szakasz nem kis zajjal és károkozással járt, ami elsősorban a Dózsa György utcában és a Hunyadi utca elején élőknek okozta a legtöbb bosszúságot. Volt akinek kerítését vitte el a markológép és volt akinél rendszeresen tűntek el udvarából a különböző dolgok. A Hunyadi utcában lévő közparkba pedig szinte közutat tapostak a töltésanyagot szállító teherautók.

Természetesen, egy ekkora beruházásnál elkerülhetetlen a por, a zaj és a környezet kisebb-nagyobb sérülése. Ezért is készült állapotfelmérés az ingatlanokról 2016. májusában, és működtet panaszirodát a kivitelező. Ezek mellett azonban már a tavasszal többeknek feltűnt, hogy a boglári szakaszon, pont a lakott területen nem épül zajvédő fal. Ezzel szemben, Fonyód-liget felé még a lakatlan területet is ilyen berendezés védő a zajterheléstől.

Az idén június közepén látványos rohammunkával, a szezonra elindított vasúti közlekedés azonban több meglepetést is okozott. Ezek közül is a legkellemetlenebb, hogy a vonat nem lett halkabb. Sőt! Az eddigi „megszokott” zúgást a sínek mellett élők szerint most éles, visító hang váltotta fel, ami egy nagyobb sebességgel áthaladó tehervonat esetében szinte elviselhetetlen. A mérőkészülékek még bent a lakásokban 75-80 decibeles értékeket mutatnak, az udvarokon pedig a 100 feletti érték sem ritka.

A lakók eleinte úgy gondolták, hogy a vasúti közlekedés hossza szünete alatt elszoktak a zajtól és majd visszatér a megszokott élet, de nyár végéig nem sikerült megszoknia senkinek a megnövekedett zajterhelést. Van olyan lakó, aki elmondása szerint több mint 20 éve él a vasút mellett, de az eddig nem fordult elő, hogy éjszaka ne tudott volna aludni. Most viszont ez rendszeres, és sokszor már sírni tudna a fáradtságtól. Van, aki azt tervezi, hogy az őszi vasúti leállásnál eladja a házát, mert a csendben ez még sikerülhet, utána viszont már esélye sem lesz.

 

A vasút mellett élők szerint megoldást a zajvédő fal jelenthetne, ezért a Dózsa György utca lakói aláírásgyűjtésbe kezdtek, hogy egy így alátámasztott levéllel keressék meg a város önkormányzatát. Természetesen, tudják, hogy nem a város vezetése az illetékes, de úgy gondolják, ők nagyobb erővel képviselhetnék ügyüket a kivitelező NIF Zrt. felé. A megkérdezett lakók közül Varga Zoltán elmondta, nagyon várták, hogy beadványukat a júniusi rendkívüli testületi ülésen tárgyalják majd, de ott nem került szóba.

Természetesen, az ügynek itt közel sincs vége. A Dózsa György utca lakói napokon belül közvetlenül a kivitelező NIF Zrt-nek is megküldik majd kérelmüket. Mészáros Miklós polgármester megkeresésünkre elmondta, hogy az ügy nem a városhoz tartozik, így minden beérkező lakossági panaszt ők is a kivitelező felé továbbítanak.

A lakossági panaszokról és a beruházás további menetéről megkérdeztük Kiss Boglárkát, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szóvivőjét, aki kérdéseinkre az alábbi válaszokat adta:

Milyen készültségi állapotban van jelenleg a balatoni vasút beruházás?

Kiss Boglárka: Beszéljünk arról, ami önöket érinti, hogy mi a helyzet Balatonbogláron! 2017. őszén a város területén már a befejező munkálatokat végezzük. Ennek keretében esőbeállókat telepítünk, illetve ahol még a terv szerint hiányzik, ott a zajvédő falak építését fejezzük majd be. Ezen kívül, az út és a gyalogos átjárók építése, és a vízrendezési munkálatok befejezése a feladatunk. Ezek már valóban a végét jelentik Balatonbogláron a beruházásnak. Illetve, még a meglévő vasúti aluljáróba a lift kialakítása is az ősszel készül majd el.

Ismét leáll a vasúti közlekedés?

Igen. Az ütemterv szerint szeptember 11-től december elejéig lesz vágányzár ezen a vonalon. Ennek első ütemében szeptember 11-től október közepéig a Balatonszentgyörgy-Balatonszemes közötti pályaszakaszon, majd október közepétől december elejéig a Balatonszentgyörgy-Balatonboglár szakaszon. Ennek megfelelően az említett szakaszokon vonatpótló autóbuszok szállítják majd az utasokat.

Nagyon fontosnak tartom azt elmondani, hogy a mindenkor érvényes menetrendet a vasútállomásokon megtalálják, illetve a mavcsoport.hu weboldalon is mindig aktuálisak az információk. Az utazások előtt érdemes ezeken a helyeken tájékozódni.

Akkor ezt úgy kell értelmezni, hogy október közepétől, várhatóan Budapest irányába Balatonboglárról már vonatok fognak közlekedni?

Az ütemezés szerint, jelen pillanatban ez így van.

A vasút mellett élők aláírásgyűjtésbe kezdtek, mert jelzéseik szerint a vonat az ígérettel ellentétben nem halkabb, hanem hangosabb lett, és hiányolják, hogy a zajvédő fal Balatonboglár lakott részén nem épült meg. Várható, hogy épül ilyen berendezés ezen a szakaszon, vagy ez így marad?

Azt mondanám erre – kicsit talán előzményként -, hogy a Lepsény-Szántód közötti szakasz 2014-15-ben épült meg, és a beruházás műszaki tartalma hasonló volt a boglári szakaszéhoz. Nos, ennek a pályarésznek már megtörténtek a visszamérései, vannak már eredmények. Ezekből megállapítható, hogy a vasúti közlekedés által okozott zaj és rezgés terhelés tökéletesen megfelel a környezetvédelmi engedélyben megszabott határértékeknek, azokon belül marad.

Mint említettem, a jelenlegi beruházás, a korábbival azonos műszaki tartalommal épül meg. A mostani területen 1861. óta változatlan vonalon halad a vasút, és itt történik most az átépítés. Mi ugyanúgy be fogjuk tartani az engedélyben maghatározott paramétereket, minden a környezetvédelmi engedélyben meghatározott előírásoknak megfelelően zajlik. Ezek az előírások mindent részletesen leírnak. Ezért van az például, hogy rugalmas sínágyazást használunk és ezért épülnek a zajárnyékoló falak is. Fontosnak tartom elmondani azt is, hogy ezen a szakaszon 2016. szeptemberétől 2017. júniusáig szünetelt a vasúti közlekedés. Így a korábban megszokott zaj- és rezgésterhelés egy elég hosszú időszakra megszűnt. A lakossági bejelentések egy részének valószínűleg az is az oka, hogy vissza kellett szokni a korábbi terheléshez.

A megvalósulást követően, 2018-ban a jogerős környezetvédelmi előírás szerint ismét mérni fogjuk, hogy a határértékek betartása rendben van-e. A zajvédő falakról is azt tudom mondani, hogy ott építünk, ahol a környezetvédelmi engedély ezt előírja. Ezektől az előírásoktól nem tudunk eltérni. Tehát, ahol a terveken szerepel ott megépül, módosítani pedig nem tudunk ezeken.

Ennek ellenére sokak számára érthetetlen az, hogy Balatonboglár és Fonyód között, gyakorlatilag lakatlan területen épül, míg az állandóan lakott utcák mellett pedig nem. Ennek mi az oka?

Ismét csak azt tudom elmondani, amit már az előbb is. Mi meghatározott környezetvédelmi előírásoknak megfelelően, megfelelő műszaki tartalmat kell, hogy megépítsünk. Azokon a szakaszokon, ahol zajárnyékoló falakat írtak elő, ott azt építünk, ahol pedig nem, ott a rugalmas sínágyazás csökkenti a zaj- és rezgéscsökkentést.

Ezek szerint a lakossági aláírásgyűjtés egy reménytelen akció?

Én úgy tudom, hogy a tervekben nem lesz változás. Kaptunk több ilyen levelet az önkormányzattól, ezekre a választ rövidesen el fogjuk juttatni. Az előzetes álláspontunk az, hogy a kötött műszaki tartalmat nem áll módunkban megváltoztatni, de teszünk lépést a problémák kivizsgálására.

A vasútépítés az előző fázisában elég sok károkozással járt és a közlekedés gyors beindítása már nem tette lehetővé ezek kijavítását. Ezeknek a helyreállítását mikorra tervezik?

Milyen károkra gondol?

Például, Balatonbogláron a Hunyadi utcában lévő közparkot teljesen szétjárták a szállító teherautók. De több lakossági panasz is érkezett. Volt akinek a kerítését vitte el a markológép…

Azért kérdeztem, hogy mi a panasz, mert például a lakossági károk kezelésére a kivitelező panaszirodát tart fent. Minden ilyen esetet ott kell jelezni és a bejelentések alapján tudják majd az esetleges károkat orvosolni. Azokat a károkat, amiket a depózások, szállítások okoznak a beruházás végső szakaszában helyreállítjuk, illetve, ahonnan menet közben levonulunk, azokat sem fogjuk úgy hagyni, hogy ezeket a problémákat nem javítottuk ki. Ezért, ha arra a területre már nincs is szükségünk és van rá kapacitást, akkor a helyreállítást elkezdjük.

Ezzel kapcsolatban a helyi önkormányzatokkal zajlik valami egyeztetés?

Én úgy tudom, hogy az önkormányzatokkal a területhasználatokat egyeztették, illetve minden olyan beavatkozást egyeztettek, ami ezeket érinti.

Mi a beruházásnak a végső elkészülési időpontja?

2018. ősze a beruházás teljes elkészültének a végső időpontja.

 

De ebben ugye az is benne van, hogy jövő nyáron ismét közlekednek a vonatok?

Igen, természetesen! Ahogy ez idén is kiemelt szempont volt, úgy jövőre is figyelni fogunk rá, hogy a munkák ütemezése úgy menjen, hogy a nyári időszakban a balatoni közlekedés zavartalan legyen.

Köszönjük a beszélgetést!


Közlemény

Megértésüket és türelmüket kérjük a fokozott zajterheléssel járó vasúti munkavégzés ideje alatt.

Kérjük, hogy utazás előtt a részleges vágányzárakról és a pontos menetrendet illetően tájékozódjanak az ELVIRA menetrendi keresőben, a MÁV-csoport honlapján a vágányzári hírekben, a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálatánál vagy az állomási hirdetményekből.

A Déli Part 2016 Konzorcium elérhetőségei:

panasziroda@vasuttechnika.hu

+36 30 641 06 01


2017. Augusztus 29 19:04:48./